Sorin Cristea, Manager SC Țuică Scorilo: “Ne dorim să ducem produsele Țuică Scorilo în toate magazinele de tip Liquor Store din țară și să mergem la export”

Societatea SC Țuică Scorilo SRL produce sub brandul marcă înregistrată Țuică Scorilo distilate naturale din fructe, produse premium atât prin conținut cât și prin formă, și are obiective ambițioase pentru acest brand: listarea în toate magazinele tip Liquor Store din țară până la sfârșitul acestui an, precum și ieșirea la export și transformarea Țuică Scorilo într-un “brand de țară”.

Despre calitate în domeniul distilatelor, povestea brandului Țuică Scorilo, dar și noua gamă de produse realizate sub această umbrelă și adresabilitatea acestora, am vorbit cu Sorin Cristea, Manager SC Țuică Scorilo SRL.

siglatuicascorilo

Pentru început, vă rog să ne prezentați brandul Țuică Scorilo - când și cum a luat naștere acesta, ce produse realizați sub acest brand și prin ce se diferențiază produsele dumneavoastră în piața locală de distilate?

Brandul Țuică Scorilo l-am înregistrat în 1992, atunci am făcut prima investiție privată în domeniu, în localitatea Valea Vinului din județul Satu Mare: platformă cu depozitare fructe, distilerie tradițională, cramă, stație de epurare și atunci am conceput și realizat prima sticlă în care se putea introduce fruct, obiect de brevet, tip borcan. Ideea mi-a venit de la bunicii și străbunicii noștri, care puneau diferite sticle în pom pentru a capta fructele, după care le umpleau cu distilate.

Am pus produsele pe piață, dar în 95 ne-am oprit, pentru că am constatat că pe cazanele tradiționale și la tehnologia din acea vreme nu puteam asigura o calitate Premium. Am început să studiem din ce în ce mai mult, iar colegul meu Cioltean Ioan chiar și-a dat doctoraul în distilate, fiind, după cunoștințele noastre, singurul doctor în domeniu. Așa am reușit astăzi ca atât forma cât și continuțul produselor noastre să fie Premium Quality. Distilatele noastre sunt din 2013, ediție limitată 2013, din fructul din care se distilează.

Știm că ați adus modificări majore în ceea ce privește tehnologiile de producție. Ce ne puteți spune despre tehnologiile pe care le folosiți și avantajele acestora față de tehnologiile tradiționale?

Pe tehnologiile așa-zise tradiționale nu se pot obține produse Premium. Ele nu prevăd niciun mod  de control, doar simțurile, talentul, obisnuința asa-zisului operator, cazangiu, brener. Nu are cum să facă o delimitare clară și valorică a metilicului, a aromelor. Nu există un caiet de sarcini, trasabilitate, fructele trebuie alese fără putregaiuri, fără sâmburi, apoi fermentarea trebuie făcută în instalații închise, anaerobe, controlate. Nu în ultimul rând, aș menționa gestionarea borhoturilor, care necesită ministații de epurare, nu decantarea în natură fără niciun control. Din păcate, 99% le aruncă în natură.

tehnologietuicascorilo

Diferențele între tehnologiile moderne și cele tradiționale sunt semnificative. În spatele ideii de produs tradițional stă de fapt un produs necontrolat. Există, totuși, un control, și acela minimal, părtinitor, din partea statului, în calitate de colector de acciză, activitate delegată Direcției Generale a Vămilor, dar atât. Acest sector al distilatelor este, din păcate, nereprezentat, nu are un institut de cercetare, o echipă, reguli pentru desfășurarea acestei activități, cum se întâmplă în cazul vinului, de exemplu. Singurul control în domeniul nostru e acciza, nu interesează pe nimeni calitatea distilatelor ci doar câte grade au, ca să își ia acciza. Cea mai mare evaziune este la alcool, pentru că e lăsat la vameși.

Revenind la produsele Țuică Scorilo, unde comercializați aceste produse și ce ne puteți spune despre prezența în sectorul HoReCa?

Comercializăm momentan on-line, iar ținta este ca până la sfârșitul anului să fim prezenți în toate magazinele de tip Liquor Store. În sectorul HoReCa nu cred că suntem agreați, nu dăm șpagă la listare, domeniul fiind condus în mare parte de neprofesioniști, al căror scop nu este calitatea ci profitul. Și dacă se poate utilizând principiul barmanului, o sticlă achiziționată și sute de litri vânduți. În aceste condiții, este în acest moment imposibil de intrat, indiferent de clasificarea restaurantului, deși clasificarea în acest sector, după părerea mea, nu se face dupa reguli clare. Practic în acest sector suntem la mâna decidenților. Sunt curios câți manageri de restaurante vor reacționa în urma interviului.

Ce categorii de piață țintiți cu produsele Țuică Scorilo?

Am împărțit produsele în următoarele categorii: pentru CADOURI, cele cu fruct în interior, ploscă, butoiaș, EVENIMENTE - unde sticlele de 200ml au o formă apropiată de a fructului din care urmează a fi îmbuteliate sticlele respective, ambalare premium și distilat Premium Quality 2013 - și HORECA, acum la 1000ml sticla, iar de anul viitor și la 500ml, același distilat Premium Quality 2013; tot la categoria HORECA avem și produse pentru MINIBAR la 50ml.

produsecadoutuicascorilo

Cât de solicitate sunt produsele de tip cadou la evenimentele din România?
Ținând cont de situația actuală, pandemia COVID-19, activitatea din acest sector este inexistentă. Sperăm ca pe viitor, odată cu revenirea activității în acest sector, interesul pentru produsele tip cadou, cum sunt produsele noastre, să crească; având în vedere că vorbim de evenimente unice, cum sunt nunțile, botezurile ș.a. consider că ele trebuie să beneficieze de produse unice.

De ce ați ales să vă focusați pe acest segment, pe această nișă a produselor tip cadou?

Acest segment al produselor tip cadou este descoperit din punctul meu de vedere, dar eu cred că, încet dar sigur, și corporațiile vor apela la produsele noastre cadou, fiind niște produse cu care nu ai cum să dai greș. Din punctul meu de vedere, este foarte important ca piața să fie informată despre ce înseamnă calitate în acest domeniu, pentru că este foarte simplu să adăugăm pe etichetă cuvântul Tradițional...

Un alt obiectiv al nostru este să exportăm aceste produse, din toamnă vom fi prezenți pe piața din Canada, SUA și ASIA. Ne dorim ca Țuică Scorilo să fie un brand de țară.

Cum vedeți piața locală de distilate și care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în acest segment?

Așa cum spuneam, în acest domeniu este LINIȘTE, nu avem un institut, un centru de coordonare, reguli clare, certificări. Statul a lăsat sectorul în grija Direcției Vamale, a cărui unic scop este acciza. În primul rând, nu sunt diferențiate produsele alcoolice distilate pe categorii: din fructe, din zahăr, cereale etc. Practic există distilate la grămadă, din zahăr, din cereale, din fructe, care vin fără trasabilitate și fără un control al calității. În cazul produselor așa-zise tradiționale avem aceeași situatie, nu ști din ce fruct sunt,  din ce an, ce certifică etc. La produsele din carne, lapte, legume e aceeași situatie. La o fabrică de mezeluri din Satu Mare de exemplu, din 100 produse 70 nu au carne deloc... Întrebarea mea e câte produse real tradiționale avem și dacă interesează pe cineva... Și peste toate acestea, avem și un consumator neinformat, pentru care primul criteriu este prețul.

Ce planuri/obiective aveți pentru perioada următoare privind brandul Țuică Scorilo?

Să ajungem cu produsele în fiecare oraș, magazin de specialitate, și să îl scoatem pe piața internațională, să îl consolidăm ca brand unic în domeniu.  Ne dorim să comunicăm mai mult pentru a face oamenii să înțeleagă ce înseamnă calitatea în acest domeniu și faptul că prețul este justificat.

Dacă doriți să transmiteți un mesaj operatorilor HoReCa, vă rog să o faceți.

Așteptăm profesioniști din domeniul HoReCa care vor să meargă mai departe de ambient și mobilier și să înțeleagă că, pentru a avea succes, este important ceea ce pun în pahar și că pot trăi și cu un adaos de bun simț. Pe lanțul de la producător la client aceștia depun cel mai mic efort, dar au cel mai mare beneficiu.

Din păcate, sunt produse foarte bune care nu au loc în HoReCa pentru că nu se pot adapta “sistemului”.

Cei interesați de produsele Țuică Scorilo pot găsi mai multe informații AICI.