Groparul industriei HoReCa

Disperare, revoltă, neputință, nesiguranță. Sunt sentimente pe care le încearcă de aproape șase luni mii de antreprenori și angajați din sectorul HoReCa, a căror viitor a ajuns să atârne de un fir de ață. În absența unui orizont clar de timp oferit de autorități pentru redeschiderea restaurantelor la interior,  dar și a unui cadru legislativ care să sprijine în timp real antreprenorii din industrie (nu peste câteva luni), localurile continuă să țină porțile închise și oamenii acasă.

Luna iulie a fost marcată de un număr semnificativ de operatori care au hotărât să își scoată la vânzare afacerile. Dovadă stă numărul mare de anunțuri de vânzare din mediul online și offline, dar și creșterea numărului de profesioniști HoReCa care îngroașă acum rândurile șomerilor sau s-au reprofilat către alte domenii, care le oferă, cel puțin pentru moment, o siguranță mai mare. Iar dacă luăm în calcul ceea ce spune Federația Industriei Hoteliere din România, și anume faptul că pragul de supraviețuire pentru majoritatea hotelurilor va fi atins în luna august, perspectivele pentru sectorul HoReCa în ansamblu (cel puțin pe termen scurt și mediu) sunt departe de a fi optimiste.

vizualcoperta1

Desigur, există astăzi și o categorie de operatori cărora afacerile le funcționează mai bine ca în anii trecuți, dar nimeni nu știe până când va merge așa. În cazul lor, întrebarea este: pentru cât timp? Totul e despre AZI și despre cum să scoată maximum din ziua de azi. Mâine e o altă zi, toamna e din alt film, iar sezonul de iarnă pare imposibil de atins cu mintea. Se merge mult pe „acum“ și mai mult în “blind“.

Este clar că industria ospitalității are nevoie mai mult ca nicicând de predictibilitate și de sprijin financiar. Dacă la o predictibilitate a situației sanitare nu putem spera (nimeni nu știe cum va evolua pandemia în sezonul rece), este de dorit o predictibilitate în raport cu măsurile luate de autorități pentru sectorul HoReCa, în contextul evoluției pandemiei, o strategie de acțiune la nivel guvernamental care să ia în calcul mai multe scenarii posibile pentru sezonul rece. Deja am traversat aproape o jumătate de an în care autoritățile au avut timp să pună la punct împreună cu industria normele și regulile de funcționare și este clar că așa cum s-a procedat până acum (cu restaurantele închise la interior) nu se mai poate. Industria, deja extrem de slăbită, nu mai poate absorbi încă un șoc contabil pe care îl presupune fiecare lună de neoperare la interior. Se impune, așadar, elaborarea unui plan etapizat de revenire la normalitate a industriei HoReCa pentru a putea activa în condiții de reglementări clare, așa cum se întâmplă în alte state europene.

Lipsa de predictibilitate livrată până acum de autorități a îngropat deja multe business-uri și se poate transforma, mai ales în contextul actual, în groparul industriei ospitalității autohtone. A bon entendeur, salut!

Echipa HoReCa

tabelfinal