Angajările din HoReCa post-pandemie

În plină vară și campanie de vaccinare la nivel național, putem vorbi de începutul unei perioade de relaxare, care va avea impact și în industria HoReCa. După atâta vreme, putem în sfârșit să vorbim cu adevărat de întoarcerea la o viață cu care eram obisnuiți, la vacanțe și joburi în domeniul ospitalității, la reînvierea unui domeniu care odinioară era plin de viață.

Care este însă strategia pe care o abordăm? Ne relaxăm și ne aducem toți angajații înapoi sau încercăm o oarecare prudență? Greu de stabilit într-o țară încă împărțită între cei cu prejudecăți vechi, pentru care vaccinul este un instrument de a ne “fura” ADN-ul, și cei care îl privesc măcar ca pe un instrument menit să ne dea “greenlight” către o viață normală.

Deși am mai vorbit despre asta, dar ne gândeam ca la un plan pentru un viitor necunoscut, acum putem să ne întrebăm cu adevărat: “De unde ne vom lua angajați noi?“.

Știm bine că mulți profesioniști au plecat către alte domenii de activitate, că au optat pentru reorientare profesională. Și nu putem să îi condamnăm, pentru că aveau nevoie să supraviețuiască. Nu știm dacă vor reveni, așa cum promiteau mulți, pentru că teama de a nu intra din nou în lockdown, e încă acolo. Nu putem spune că ne-am liniștit. De fapt, cred că ar trebui să schimbăm abordarea, să privim totul de la zero. Ca și cum ne-am apuca să construim ceva nou și ne întrebăm cu cine vom face treabă. Așadar, care este profilul noului angajat HoReCa? Cine ne va întâmpina de acum înainte la hotel, la restaurant, la un eveniment etc?

angajarihoreca

În primul rând, este o persoană deschisă și adaptabilă. Nu îi este teamă, nu este rezistent la schimbare, își dorește să facă ceva ce îi place și are capacitatea de a se adapta rapid. Înțelege că a lucra cu oamenii poate fi cea mai mare provocare a acestor vremuri. Cu acest profil în minte, pot fi atrași cei care nu sunt din domeniul acesta dar care vor să câștige experiență în a lucra cu oamenii, chiar dacă poate fi ceva ocazional.

Cred că angajatorii ar trebui să privească mult mai flexibil potențialii angajați. Cel puțin o perioadă, până se stabilizează lucrurile și vedem ce fel de oameni vin la interviuri, cine sunt cei atrași de un job în domeniu. Va fi greu să aducem în discuție chiar și conceptul de “stabilitate”, mai degrabă ar trebui să punem accent pe “flexibilitate”, “oportunități”, dacă vrem să atragem mai ales tineri deschiși la angajare.

Deunăzi, am fost martora unei conversații între 3-4 tineri, iar unul dintre ei a concluzionat: „Cred că am putea să începem să ne gândim să ne angajăm, nu-i așa?” Poate mulți i-ar condamna pentru genul acesta de gândire, de abordare, dar nesiguranța și teama, generate de pandemie, se poate să îi fi adus aici, să vadă lucrurile așa. Acum ei pot fi potențiali angajați pentru noi, pe ei îi putem atrage dacă avem cu ce și dacă privim deschis înainte. Dacă ne vom încăpățâna să stăm ancorați în concepte vechi, cu anunțuri de angajare “clasice”, nu vom fi decât încă o firmă care angajează, printre multe altele.

Haideți să privim și avantajele pe care le avem. Clienții sunt mai deschiși ca altădată, mai înțelegători, mai dornici să se relaxeze și să petreacă timp în locațiile noastre. Și de ce nu, mult mai flexibili la reguli noi de customer care. Asta ne dă oportunitatea de a putea să schimbăm și noi, să explorăm piața muncii și să încercăm să fim “atragători” pentru unii candidați.

O tendință pe piața muncii care se poate observa cu ochiul liber în perioada asta, este aceea de a face “hunting” la concurență. Este o tendință mai acerbă ca niciodată. La prima vedere, pare foarte ușor de înțeles. Puținii oameni care au rezistat la joburile lor și nu au schimbat domeniul sunt doriți de toată lumea.

E simplu, știu meserie, au capacitate de muncă și rezistență la greu. Dar ce nu se vede este fragilitatea acestor oameni, pe care dacă îi scoți din locul în care au stat în perioada de pandemie, e foarte posibil să nu fie la fel de eficienți la un nou angajator, să fie obosiți, extenuați și foarte puțin deschiși la reguli noi, condiții noi, angajatori noi. Vor să facă mutarea din rațiuni financiare mai mult, dar cred că ar trebui mai mult analizate nivelul așteptărilor, dacă ei vor putea cu adevărat să le onoreze. Pentru că acestea sunt mult mai mari decât la actualul loc de muncă. Acolo, înțelegerea și ritmul de lucru sunt altele. Pur și simplu ei au trecut împreună prin lockdown și au fost nevoiți să facă anumite compromisuri.

recrutarepersonalhoreca

O altă categorie de potențiali candidați de care am putea profita că îi avem la îndemână sunt cei care au fost plecați în afara țării, înainte de pandemie. Ei astăzi sunt deschiși la oportunități în România, am mai spus asta, dar depinde foarte mult de cum sunt tratați de angajatorii de aici. Sunt obisnuiți cu alte standarde, o altfel de abordare și, da, sunt și obișnuiți să muncească mult și la o calitate ridicată a serviciilor pe care le oferă. În alte condiții nu ne-am fi putut apropia de ei, dar acum încă mai putem. Pentru că mulți își doresc să rămână acasă, în țara lor, chiar dacă sunt conștienți de diferențele ce pot exista la partea de venituri. Altele sunt criteriile după care aleg.

Nu va fi un sezon ușor, dar poate fi un sezon foarte bun, care să mai acopere din tristețea și pierderile acestui domeniu din ultimul an și jumătate. Depinde și de noi, de ce am învățat în tot acest timp, de schimbările pe care le-am făcut și pe care le putem face mai departe. Dacă ținem cont măcar de câteva aspecte, la final de sezon estival s-ar putea să ne placă ceea ce vom avea.

Articol scris de Aida Chivu, Owner HR Boutique, pentru ediția 103 a revistei Horeca România.